Nuance..
Maar goed, Ik zou zoals beloofd nog nader verklaren waarom ik die ongenuanceerde uitspraken ‘in the heat of the moment’ deed, in het potsje hieronder. Waarschijnlijk zullen er nog steeds veel mensen zijn die vallen over de dingen die ik in dit potsje ga zeggen, maar het is nu eenmaal hoe ik er op dit moment over denk. Helaas.
Als we even de gejatte fietsen en andere pietluttigheden buiten beschouwing laten heb ik in mijn leven vier keer te maken gehad met geweld of misdrijven.
De eerste keer was in Delft, waar ik eens klappen heb opgelopen omdat ik en een vriend op onze fietsen stonden te wachten voor een rood stoplicht. Vier marokkaanse jongens vonden dat blijkbaar niet zo nodig, en reden met hun auto langs ons, daarbij de fiets van mijn vriend rakend. De jongens vonden dat het onze schuld was en begonnen te slaan en te schoppen. Gelukkig kwam er snel een groepje turkse jongens tussenbeide, anders hadden we er vast meer aan over gehouden dan een paar blauwe plekken. Dit waren toevallig marokkaanse jongens. Tuurlijk. Kan gebeuren. Rotte appels die het verpesten voor de rest.
Toen ik in Den Haag woonde, werd ik een keer ‘s nachts wakker, omdat de deur van mijn kamer openstond. Half slapend, half wakker zag ik toen hoe een man in mijn kamer bezig was om mijn videorecorder los te koppelen. Hij bemerkte dat ik wakker begon te worden, keek mij aan, stond op, en liep rustig weg. Voordat het tot mijn slaperige hoofd doordrong wat er gebeurde hoorde ik hem de voordeur dichttrekken. Nou was het te donker om met zekerheid te kunnen zeggen dat het een marokkaan was, maar ik weet wel zeker dat hij van noord-afrikaanse komaf was. Maar goed, rotte appel, life goes on.
Twee jaar terug zat ik in de tram richting station Holland Spoor. Lijn 11, voor de Hagenezen onder ons. Een marokkaanse jongen vond het nodig om het raam open te zetten terwijl het oude vrouwtje dat onder dat raam zat daar last van had. De jongen schold haar uit, en toen ze opstond duwde hij haar hardhandig terug in haar stoel. Ik stond op en ik sprak de jongen er op aan. Voordat ik besefte wat er gebeurde, kreeg ik van de zijkant een volle vuist in mijn gezicht van de vriend van die jongen. Ik viel op de grond, waarna de twee jongens me schopten en sloegen, waarna ze bij de volgende halte de tram uit renden.
Twee haltes later kwam een marokkaans meisje naar me toe en zei: “We zijn niet allemaal zo, hoor.”. Ik vroeg: “Waarom deed je dan niets terwijl ze me aan het schoppen waren?”, waarna zij haar schouders ophaalde en uitstapte. Drie keer toevallig Marokkanen. Toeval, kan gebeuren.
Op nieuwjaarsnacht liep ik met een vriendin richting onze fietsen om naar huis te gaan. We werden aangesproken door een groepje Marokkaanse jongens. Ze leken alsof ze dronken waren, en deden heel joviaal. Meestal in dat soort gevallen is het beste dat je kunt doen gewoon een beetje doorlopen, en vooral niet te hard tegenstribbelen. Ik was wel extra alert natuurlijk: Handen in mijn broekzakken, op mijn portemonnee en mijn telefoon. Ondanks dat is het ze toch gelukt om mijn Ipod uit de binnenzak van mijn jas te vissen en ermee vandoor te gaan. Opeens waren de jongens weg, en toen ik vrijwel direct daarna merkte dat mijn Ipod weg was, was er van het schorriemorrie natuurlijk geen spoor meer te bekennen.
Het lukt me nu dus simpelweg niet meer om dit in mijn hoofd te kunnen verantwoorden als ‘toeval’ en ‘een rotte appel’. Ik weet dat ik niet mag generaliseren, en dat er natuurlijk een heleboel marokkaanse nederlanders voorbeeldige burgers zijn. En ik weet ook dat niet alle Nederlanders van die frisse jongens zijn. Maar, ik kan me toch niet aan de conclusie onttrekken dat een groter deel van de Marokkanen crimineel is. Daarbij kan het me eigenlijk niet zoveel schelen of dat nou de schuld is van het cultuurverschil, ons falend rechtsysteem of wat dan ook. Feit is dat ik nu één keer te vaak iets dergelijks heb meegemaakt, om het te kunnen afdoen als toeval. Jullie vinden het waarschijnlijk heel incorrect als ik zeg dat er blijkbaar tussen marokkaanse Nederlanders meer rotte appels zitten dan tussen de andere Nederlanders. En geloof me als ik zeg dat niemand het vervelender vindt dat ik er nu zo over denk dan ikzelf, maar het is helaas wel zo.
Terzijde: Iedereen bedankt voor de reacties op vorig postje, of per email (al dan niet beargumenteerd met krachttermen).
45 reacties
Je iPod gestolen? Hmmm sorry maar dit is een behoorlijke anticlimax om het zo te zeggen. Ik dacht nog van jee Bob kwaad op MKT, dan zullen ze wel iets heel ergs gedaan hebben, een vriend(in) het ziekenhuis in getrapt of iets van die orde grootte.
Je post geeft aan wat iedereen weet, inclusief de Marokkanen zelf: er is een big fuckin’ problem met laagopgeleide mannelijke marokkaanse jongeren. Met de ouderen, hoger opgeleiden en vooral de marokkaanse dames is niets mis. Sterker nog die doen het gemiddeld gezien juist enorm goed.
Wat de Marokkaanse gemeenschap ook eens meer zou moeten doen is binnen de eigen groep een hard maar rechtvaardig oordeel vellen over dit soort jongeren en ze aanpakken. Die groep moet zelf ook echt wel zien dat de jonge laagopgeleide mannelijke leden het voor de veel grotere groep anderen vergalt.
En de Nederlandse politie zouden eens wat minder mietjes moeten worden en dit soort types es echt goed aanpakken. Denk maar niet dat die mannetjes dit in Marokko zouden flikken. De politie geniet hier geen enkel respect in tegenstelling tot in een hoop andere landen. Go figure.
Om een lang verhaal kort te maken: Ik vind niet dat deze gebeurtenissen je ongenuanceerde uitspraken over een hele bevolkingsgroep rechtvaardigen. Dat die groep eens kritisch in de eigen gelederen zou moeten kijken, akkoord. En dat het Nederlandse laissez-faire beleid eens op de schop moet, ook akkoord. De uitspraken verder absoluut niet akkoord wat mij betreft!
Buiten alle meningen en nuances om lijkt het mij wel zo netjes om de landsaanduiding met voldoende k’s te schrijven. Voor mijn gevoel komen Marokkanen niet uit Maroko.
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenbo..
Verder ben ik het wel eens met de dingen die je zegt.
Het zou heel goed kunnen dat de ouders van dit soort gasten ook zo zijn, ik bedoel ze hebben ze wel opgevoed, kennelijk niet goed genoeg of voor hun doen juist wel.
Wel weer tof dat je geholpen werdt door een groepje turkse jongens, zo zie je maar weer dat de turken zo erg niet zijn. Zelf heb ik ook regelmatig met dat soort lui te maken gehad, helaas voor hun dan ;).
Bob, ik kan me dat heel goed voorstellen. Het is een heel menselijke reactie. Als ik tot vier keer toe een ongeluk heb gehad in een golf GTI uit 1981 omdat de stuurstang afbrak, en de ANWB bevestigd dat Golf GTI’s uit 1981 inderdaad over het algemeen meer problemen met hun stuurstang hebben dan andere auto’s, dan kijk ik wel uit voordat ik nog in een Golf GTI uit ’81 stap. Nee, het is niet juist om te generaliseren, maar dat zeg je zelf ook al. Dat stukje gezond verstand heb je gelukkig, dus ik zou niet weten wat er mis is met je reactie. Behalve dat je je verstand er bij moet houden, mag je ook nog gewoon bloed en bloed link worden omdat anderen hun poten niet thuis kunnen houden. Persoonlijk krijg ik erg last van aambeien van dat politiek correcte gelul van zo’n Maarten.
Voor Marokkanen in Golfjes uit 1981 moet je helemaal uitkijken!
Sorry, geintje. Ik snap het helemaal hoor Bob.
Ik snap je heel goed Bob. En geef je zelfs gelijk, al krijg ik er ook een raar gevoel van in mijn onderbuik.
Leuk gelul hoor Maarten, maar zo kun je over alles heenstappen. Ook ik krijg aambeien van jouw politiek correcte gelul.
Ieder mens heeft het recht om als mens behandeld te worden, ook marokkaanse nederlanders! Om een mens te degeneren tot ‘een onderdeel van een groep’ is fundamenteel onjuist. Beoordeel ieder op zijn handelen e.d. en niet op zijn etnicische achtergrond! Daar weten we allemaal de uitkomst van!
Uiteraard is het kut dat je in je persoonlijke intergriteit wordt aangetast; diefstal, geweldpleging etc. Dit zou niet mogen gebeuren en daar moeten we ook tegen strijden! Het is een feit dat marokkaanse jongeren verhoudingsgewijs meer criminele activiteiten plegen dan autochtone. Ondanks deze constatering mogen we niet de conclusie trekken dat daarom maar alle marokkaanse jongeren fout zijn, we moeten de crimineel aanpakken die dit heeft gedaan!
Jij wilt ook niet beoordeeld worden op feit dat jij (wellicht) blank bent! Waarom niet; omdat jij daar zelf niets aan kunt doen en omdat jij meer bent dan alleen maar blank. De marokkaanse jongere wil ook niet beoordeeld op feit dat zijn ouders een marokkaanse paspoort hebben of omdat er een aantal zijn die de boel verzieken.
Noem mijn mening politiek correct gelul maar ik heb goed over mijn mening nagedacht en draag deze uit in onze samenleving. Ik vecht voor de principes van onze democratische rechtstaat en strijd tegen alles wat daar tegenin gaat! Ik strijd tegen criminele jongeren maar ik strijd ook tegen ongenuanceerde meningen die hun oorsprong vinden in de onderbuik!
Dat moet je dan vooral op deze manier doen, Maarten. Zeggen dat volstrekt normale menselijke emoties niet moeten kunnen. Onderbuik schmonderbuik, het is net zo’n gezonde emotie als elke andere. Zulk soort shit wegproppen, het niet (kunnen) ventileren, dan krijg je pas problemen.
“Om een mens te degeneren tot ‘een onderdeel van een groep’ is fundamenteel onjuist.”
Ben je nou zo blind? Mensen behoren tot groepen. Je kunt dat constateren en dat prima vinden, en je kunt je ogen dicht knijpen en zeggen “dat bestaat bestaat niet, dat bestaat niet”. Er is helemaal niks mis met groepen.
“Ondanks deze constatering mogen we niet de conclusie trekken dat daarom maar alle marokkaanse jongeren fout zijn”
Ik geloof ook niet dat iemand dat hier ergens beweert, en ik al helemaal niet.
“Jij wilt ook niet beoordeeld worden op feit dat jij (wellicht) blank bent!”
Dat maakt me geen bal uit, die conclusies zijn voor degene die me als blanke wil beoordelen. (Denk voor jezelf, ik kan prima voor mezelf beoordelen dank u)
Dat correcte gelul van je doet meer kwaad dan goed. Dat extremistisme wordt aangepakt, akkoord, met moet wel kunnen nuanceren, maar als je stopt met luisteren (en dat doe je als je je niet openstelt voor de mening van een ander) dan gaan mensen andere manieren zoeken om gehoord te worden. Waarom denk je b.v. anders dat zo’n amateuristisch clubje als de LPF toch ineens een enorme massa achter zich krijgt?
“Jullie vinden het waarschijnlijk heel incorrect als ik zeg dat er blijkbaar tussen marokkaanse Nederlanders meer rotte appels zitten dan tussen de andere Nederlanders.”
Waarom? Daar zijn gewoon cijfers over. Het wordt pas incorrect wanneer je onterechte verklaringen voor die cijfers gaat geven. Maar je kunt deze uitspraak gerust doen en een linkse rakker blijven hoor.
Mwah, als je dan een auto genoemd word, kún je maar het beste met een Toyota vergeleken worden: dat zijn reuze betrouwbare auto’s…
Ik heb een beetje mixed gevoelens. Aan de ene kant hoor je inderdaad wel veel over gedoe met Marokkanen (en Antillianen ook). Aan de andere kant: wat doet een iPod op nieuwjaarsnacht in je binnenzak? Als ik ‘s nachts de hort op ging was dat met zo leeg mogelijke zakken. Niet alleen omdat het gejat kan worden, maar ook omdat je het zelf kwijt kunt raken. En wat je niet bij je hebt, raak je ook niet kwijt.
Wéér aan de andere kant: natuurlijk moet jij je iPod gewoon bij je kunnen hebben, en natuurlijk moet jij daarmee langs menigten Marokkanen, Turken, Antillianen, Nederlanders, Amerikanen, wat dan ook kunnen paraderen zonder je zorgen te maken.
Waar ik iets meer mee zit: voordat dit je gebeurde… Ging je toen in tegen de mensen die de dingen zeiden die je nu zelf zegt? Als iemand een jaar geleden tegen je had gezegd: “Goh, Bob, al die kutmarokkanen, laat ze toch oprotten”, had jij dan zoiets gehad van “mja, je hebt gelijk”, of was je er tegenin gegaan? Lullig voor je dat je 4 keer een rotervaring hebt gehad, maar is dat dan de norm? Mensen die meer dan 3 rotervaringen hebben gehad mogen “Kutmarokkanen” zeggen, de rest (nog) niet?
Oh, en persoonlijk gooi ik het op het falend rechtssysteem en gebrek aan respect voor de mannen in het blauw en voor de wet. En dat zit heus alleen niet bij die Marokkanen zo, daar doen we zelf net zo hard aan mee.
Ik kan helaas je verhaal niet nuanceren. Ook ik heb enorme last gehad van indoctrinatie van marokkaanse jongeren. Ik weet dat het maar een groep is, maar het is wel een grote groep. Daarentegen kan ik goed opschieten mat een stel andere marokkanen, maar op de vraag waarom ze niet corrigerend optreden, zijn ze me na 15 jaar nog steeds het antwoord schuldig. Ook zij worden lastig gevallen.
Ik kan me je reactie heel goed voorstellen.
Kijkt u even mee?
1994: vriend van mij in elkaar geslagen door Marokkanen na een avondje stappen. Hij nam mij in bescherming.
1996: net buiten het Coc (op de prinsengracht) in elkaar geslagen en beroofd door een groepje (voornamelijk Marokkanen).
1998 & 2002: ingebroken in mijn huis, beide keren zijn de inbrekers gepakt. In totaal 5 man, waarvan 3 Marokkaan.
2003: uitgescholden en geschopt door 3 Marokkanen op station Duivendrecht. Naderhand bleek dat mijn minidisc was gestolen.
Dus nogmaals, ik kan je reactie heel goed voorstellen. Als ik ergens een groepje Marokkanen zie lopen, steek ik altijd vroeg genoeg over. Of laat ik de hand van mijn vriend los, gewoon om problemen te voorkomen.
Trouwens nog een leuk detail, beide inbraken zijn geseponeerd omdat er nog zo’n lange straf open stond voor die gasten…
De reacties hier lijken op zichzelf al voorwaardige posts… Oh jee, als dit maar niet de trend gaat worden van 2005.
Ik begrijp Bob heel goed, alleen ik maak van mijn reactie geen heel betoog -) Vind het trouwens wel lef hebben om over dit soort dingen te schrijven, goed hoor. :)
Wat een kolderiek taaltje: ‘ik heb goed over mijn mening nagedacht en draag deze uit in onze samenleving’. Oef.
Het lijkt alsof je je tegenwoordig moet schamen dat je links bent. Wat een omslag sinds een jaar. Ik denk dat dat het resultaat is van een kutjaar als 2004.
Of generaliseren wel of niet mag heeft te maken met kansberekening en bandbreedte. Als van een groep van 1000 mensen 5 mensen ‘crimineel’ zijn is dat heel anders dan als er 250, 500 of 999 crimineel zijn.
Wat ik probeer te zeggen: als op een populatie van 1000 mensen 999 mensen crimineel zijn, is het (in mijn ogen) gerechtvaardigd om te stellen dat die groep in zijn geheel crimineel is. Dat is wel erg jammer voor die ene goeie, maar zo zit het leven nu eenmaal in elkaar.
Bandbreedte geeft aan wanneer men mag stellen dat een groep crimineel is.
Probleem is dat kansberekening/statistiek nooit op losstaande gevallen gebaseerd mag zijn. Men moet dus naar algemene cijfers kijken. Daar begint het volgende probleem: veel ‘lichte’ maar wel uitermate vervelende criminaliteit als straatroof en molesteren (zie jouw eigen voorbeelden) komen niet in de cijfers terecht.
Tel daarbij op dat door bepaalde gezagsdragers bewust bepaalde acties uit de pubiciteit gehouden worden (denk aan de Amsterdamse deelraad die de groepsverkrachting door Marokkanen verdoezelde) en het wordt wel heel moeilijk om te bepalen of een groep nu wel of niet crimineel is.
Een lang en theoretisch verhaal. Men zou het eens moeten vragen aan mensen die dagelijks met hangjongeren te maken hebben, bijv. winkeliers in een winkelcentrum. Kanaleneiland Utrecht stond zeer negatief bekend vanwege de Marokkanen, maar wie weet zijn het in Assen wel ‘gewone’ Nederlanders.
Ik was niet thuis met oud en nieuw, maar toen ik weer thuis kwam was mijn rolluik vernield door vuurwerk. De straat waarin ik woon is voornamelijk bevolkt met rastilburgers, die nergens voor terug deinzen. Zij zijn, in tegenstelling tot mij, woonachtig in sociale woningbouw maar verdienen ondertussen zoveel zwart dat ze dikke mercedessen rijden. Discussie is niet mogelijk, een klap op je muil wel.
Vorig jaar oud en nieuw was ik eveneens niet thuis. Drie banden van mijn auto waren lekgestoken. Waarom? Ik heb geen idee, maar ik woon in een straat die voornamelijk bevolkt is met rastilburgers,die nergens voor terug deinzen. Zij zijn, in tegenstelling tot mij, woonachtig in sociale woningbouw maar verdienen ondertussen zoveel zwart dat ze dikke mercedessen rijden. Discussie is niet mogelijk, een klap op je muil wel.
Tja, tweemaal dezelfde vermelding…
Ik sta voor de klas op een middelbare school. De problemen die ontstaan op deze school zijn van allerlei aard, maar de voornaamste problemen komen van de ouders van kinderen die wonen in vergelijkbare straten als hierboven benoemd.
‘De marokkanen’ komen op deze middelbare school overigens op een verdienstelijke tweede plaats…
Ik geef alleen maar aan dat ‘de marokkanen’ WEL in de generalisatie passen, net zoals ik hierboven generaliseer. ‘De rastilburgers’, ‘de marokkanen’, ‘de turken’, ‘de soedanezen’, ‘de linkse rakkers’, ‘de rechtse ballen’ etc. bepalen de groep. Daarbuiten vallen namelijk de mensen die NIET in die groep passen. Wanneer er geroepen wordt “de marokkanen”, zal niemand alle marokkanen bedoelen, maar wel “de marokkanen” waarop onze emotionele definitie betrekking heeft: zij die een iPod stelen, zij die Bob in een tram schoppen, etc.
Het blijft dezelfde generalisatie wanneer ik zeg dat ik een teringhekel heb aan “rastilburgers”. Dat zijn mensen die in mijn belevingswereld banden lek steken en rolluiken vernielen.
Genraliseren is dus correct, mits wij allen dezelfde definitie aanhangen!
Het zal me roesten of het Turken, Marokkanen of ouderwetse kaaskoppen zijn, van mij mag de ME al dat tuig gewoon kort en klein meppen. Desnoods zetten ze het leger in uitgaansgebieden in die iedereen die zich ook maar een beetje misdraagt gewoon de schedel intikt.
En dat daar dan toevallig een paar meer ‘medelanders’ tussen zitten, jammer dan. Pak ze maar op en stuur ze allemaal naar een Glenn Mills school.
Nietzman heeft gelijk. Alleen jammer dat geen enkele politieke partij dit in de praktijk brengt. Het ergst hierin zijn nog de rechtse partijen die het wel roepen maar het niet omzetten in concrete actie. Dan kun je nog beter gewoon niks zeggen lijkt mij…
Och, het is gewoon vijftig jaar terug in de tijd. Zo ging het vroeger ook, als de cafe’s gingen sluiten, en er was kans op rotzooitrapperij, dan ging de politie gewoon bij de uitgang staan met de mededeling: “Jongens, of we gaan rustig naar huis, of we gaan matten.”
Soms was het matten, maar meestal werd er gewoon geluisterd. Maar neuh, tegenwoordig mag de pliesie niets meer.
Nee, dat terug-in-de-tijd-conservatisme is zo slecht nog niet. Al zie ik mezelf toch echt nog als links-met-de-harde hand. Als bepaalde personen vijftig jaar achter lopen, dan moeten we ze ook maar zo behandelen.
Wat een gelul. Nietzman heeft natuurlijk helemaal geen gelijk – lekker land waar je op moet passen dat je schedel niet wordt ‘ingetikt’ door het bevoegd gezag. En op welke ‘concrete actie’ zit Marco te wachten? Het afnemen van burggerrechten, zoals Maxime Verhagen suggereerde? Of houden we het gewoon bij het intikken van schedels?
‘Juist de ontwikkelde nederlander moet kunnen relativeren en nuanceren!’
Zijn alle Marokkanen dom? Hatsjikidee zeg, dat noem ik nog eens generaliseren.
Jouw gepreek ervaar ik ook als een hele vervelende ervaring. Die gozer heeft de hele nacht zitten F5-en om als eerste een reactie te kunnen geven, met als doel de hele loggemeenschap bij elkaar te houden zeker? Gadverdamme, zeg.
Bob, jij hebt gezegd wat ik ook wilde zeggen.
Ben ook inelkaar geslagen en beroofd door marokkaanse jongeren, 2 uur op het bureau gezeten en er verder niets meer van gehoord.
400 euro tandarts rekening, rijbewijs, pasjes papieren weg, en er niets meer van gehoord.
Ben nog steeds kwaad…ik hoop dat dat een keertje over gaat.
@David> kom op zeg. Lekker makkelijk om het dan maar in het belachelijke te trekken. Jij weet net zo goed als ik en alle andere Nederlanders dat relschoppende kloothommels hier gewoon met een fluwelen handschoen worden aangepakt, ALS ze al aangepakt worden want vaak durft de politie dat helemaal niet.
En nee ik ben niet voor beperken van burgerrechten.
ik ben juist erg voor uitbreiding van burgerrechten. er vanuit gaand dat tegenover elk recht ook een plicht staat….
Bob ik hoop dat het een apple ipod was. En die dief zichzelf maar achter zijn oren krabben waarom (na de aanschaf van de benodigde snoertjes) die ipod niet op zijn windoos werkt…
Alle iPods zijn van Apple. Behalve die van HP. Maar die zijn nog steeds van Apple, al staat er HP op.
Mr. Bob. Nare ervaringen. Zeker. Was het eens met de reactie van Marco dat de climax behoorlijk tegenviel. Een iPod is een materiele gadget. Te verwaarlozen als je het tegenover de klappen die je kreeg zet. Ik verwachtte tijdens het lezen van je post aan het eind minstens een knokpartij of erger.
Toch, zwaar kut. Kan me je reactie voorstellen. Dapper ook dat je dit op je site zet. Waar ik alleen bang voor ben is dat sommige mensen die dit soort stukjes lezen op deze, maar vooral andere sites, dit verkeerd interpreteren en rechtser en rechtser gaan denken. Helaas is het nu eenmaal zo dat bepaalde personen op een gegeven moment niet meer nadenken maar doen. Net als de a-sociale en niet-nadenkende types die jou leed hebben aangedaan, zijn er ook a-sociale en niet-nadenkende types die het recht in eigen hand gaan nemen. Moeilijke kwestie. Toch blijf ik optimistisch.
In Den Haag is het medelanders maar geen medestanders probleem erg groot. Ik verbaas mij niet over jouw post, want eigenlijk is dit gewoon weer een melding “overval door Marokkanen, uiterlijk onbekend”. De politie draait er zijn hand niet eens meer voor om. Want ach wat is 300 euro voor een iPod nu als onze medelanders net zo makkelijk een Mercedes SLK stelen en exporteren naar Italie.
Wat ik mij wel afvraag is of dit nog wel te definïeren valt als een links of rechts standpunt. Marokkanen eruit, zou tegenwoordig net zo makkelijk een links standpunt kunnen zijn, aangezien ook links een veiligere samenleving wenst. Misschien is de onderkenning van het Medelanders-probleem door links langer ontkent, daar zij de multi-culti samenleving lang hebben gepredikt. Maar nu blijkt dat het enige positieve aan multi, de vitaminen zijn, neemt zelfs links de standpunten van Fortuyn over.
Je woede reactie is begrijpelijk. Je bent onrecht aangedaan. Het resultaat is dat je nu een “rechts” standpunt inneemt, waar je jezelf voor schaamt. Maar juist omdat jij het fatsoen hebt om andere mensen hun iPod niet te ontdoen, hoef je je daar niet voor te schamen. Wees blij dat die Marokkanen een dubbelpaspoort hebben. Daar zit toch de essentie van de oplossing. Al zou je er alleen maar mee dreigen. De medelanders bedreigen tenslotte ook alles en iedereen.
Beste BOB,
Ik begrijp volkomen wat je bedoelt. Ik begon ook ooit als linkse rakker en betrap mijzelf er steeds meer op dat ik rechtser en rechtser begin te worden. Ik lees zaken over terug in-de-tijd-conservatisme en eerlijk gezegd bevalt dat idee mij wel.
Mijn ervaringen zijn alleen niet met Marokkanen. Maar mijn ervaringen zijn ook met andere etnische groeperingen. in ’93 in elkaar geschopt door een stel Pinda’s in ’96 in elkaar geschopt door een groepje skinheads. In 2000 problemen met molukkers op de mega-festatie. Let wel: ik ben zelf een echte kaaskop.
Maar ook het blanke tuig uit Scheveningen en Duindorp heeft in mijn omgeving voor nodige problemen gezorgd. Het is dus niet alleen etniciteit, het is vooral de asocialitieit. En daar zou even flink met de wapenstok op ingegaan moeten worden.
Ik kan me voorstellen dat je nu stevige afkeer van die gasten hebt gekregen maar probeer ze niet allemaal over een kam te scheren. Was het je ook zo sterk bij gebleven als het blanken waren ?
Voor alle duidelijkheid: wat mij betreft mogen de omschreven gasten ter plekke een nekschot van mij krijgen
Flut argumenten allemaal. Je bent een watje en een zeurpiet. Iedereen wordt wel eens beroofd of incasseerd een paar klappen. Je moet niet meteen zo janken.
Iedereen wordt wel eens beroofd of incasseerd een paar klappen.
Eigenlijk wel erg dat mensen dit al als iets vanzelfsprekends en normaals gaan zien…
Ik haat kutmarokkanen. Alle andere Marokkanen kan ik goed mee opschieten.
M’n vader is een paar weken terug ook aangevallen door een agressieve kutmarokkaan. Gelukkig is m’n vader niet de eerste de beste en heeft ie hem een paar goeie hoeken terug gegeven. En gelukkig kreeg die Marokkaan de plantenbak niet door het kogelvrije glas heen, anders was het ook anders afgelopen.
Alle kutmarokkanen mogen wat ze wat mij betreft hun paspoort afpakken en over de grens donderen. We hebben al een hele kluif aan onze eigen regering en dat soort geneuzel en dan zullen zij het ons nog even wat moeilijker maken, pfff. Ik ben tegenwoordig een voorstander van het heft in eigen handen nemen.
Een verrijking van de cultuur maatschappij noemen ze het. Ik vind het eerder afbraak doen aan de maatschappij die ons zo lang goed is bevallen.
De enige nuance die ik zou willen maken is: Niet alle Marokkanen zijn crimineel. Maar de kans dat een jonge Marokkaan crimineel is, is ontzettend groot. En dat heeft niks met vooroordelen te maken, dat zijn gewoon de kille cijfers.
Kijk naar de reactie hierboven.
Mensen….Ik ga integreren…kijk maar
Ik haat kut Nederlanders. Alle andere Nederlanders kan ik goed mee opschieten.
M’n vader is een paar weken terug ook aangevallen door een agressieve kutnederlander. Gelukkig is m’n vader niet de eerste de beste en heeft ie hem een paar goeie hoeken terug gegeven. En gelukkig kreeg die Nederlander de plantenbak niet door het kogelvrije glas heen, anders was het ook anders afgelopen.
Alle kutNederlanders mogen wat ze wat mij betreft hun paspoort afpakken en over de grens donderen. We hebben al een hele kluif aan onze eigen regering en dat soort geneuzel en dan zullen zij het ons nog even wat moeilijker maken, pfff. Ik ben tegenwoordig een voorstander van het heft in eigen handen nemen.
Een verrijking van de cultuur maatschappij noemen ze het. Ik vind het eerder afbraak doen aan de maatschappij die ons zo lang goed is bevallen.
Groet,
Een geintegreerde
He mensen, rustig aan. Marokkanen raken nu eenmaal tussen wal en schip. Ze zijn geen Marokkanen (ze zijn meestal hier geboren) en ze zijn geen Nederlanders. Probeer je echter niet minachtend op te stellen als je met ze in contact komt. Je weet namelijk nooit wie je tegenover je hebt. Als een Marokkaan zich wil opwerken, of iets wil bereiken in Nederland, dan moet hij 2x zoveel geven als een Nederlander. En daar is iedereen het wel mee eens zou ik zo denken……..
Sex Girls Gallery, Adult Sex Movie, Blondes, Brunettes, Teens
Sex Girls Gallery, Adult Sex Movie, Blondes, Brunettes, Teens
Sex Girls Gallery, Adult Sex Movie, Blondes, Brunettes, Teens
Sex Girls Gallery, Adult Sex Movie, Blondes, Brunettes, Teens
Sex Girls Gallery, Adult Sex Movie, Blondes, Brunettes, Teens
Sex Girls Gallery, Adult Sex Movie, Blondes, Brunettes, Teens
Sex Girls Gallery, Adult Sex Movie, Blondes, Brunettes, Teens
Sex Girls Gallery, Adult Sex Movie, Blondes, Brunettes, Teens
Sex Girls Gallery, Adult Sex Movie, Blondes, Brunettes, Teens
accutane, buy accutane, generic accutane
accutane, buy accutane, generic accutane
accutane, buy accutane, generic accutane
accutane, buy accutane, generic accutane
accutane, buy accutane, generic accutane
fioricet, buy fioricet, generic fioricet
fioricet, buy fioricet, generic fioricet
fioricet, buy fioricet, generic fioricet
fioricet, buy fioricet, generic fioricet
lexapro, buy lexapro, generic lexapro
lexapro, buy lexapro, generic lexapro
lexapro, buy lexapro, generic lexapro
lexapro, buy lexapro, generic lexapro
oxycodone, buy oxycodone, generic oxycodone
oxycodone, buy oxycodone, generic oxycodone
oxycodone, buy oxycodone, generic oxycodone
oxycodone, buy oxycodone, generic oxycodone
oxycodone, buy oxycodone, generic oxycodone
phentermine, buy phentermine, generic phentermine
phentermine, buy phentermine, generic phentermine
phentermine, buy phentermine, generic phentermine
phentermine, buy phentermine, generic phentermine
paxil, buy paxil, generic paxil
paxil, buy paxil, generic paxil
paxil, buy paxil, generic paxil
paxil, buy paxil, generic paxil
Stuk voor stuk klote-ervaringen! Ik kan mij voorstellen dat je langzamerhand de neiging krijgt om alle marokaanse nederlanders te wantrouwen. Ook jouw ‘incorrecte’ conclusie kan ik mij goed voorstellen, sterker nog! Het is een juiste conclusie; als we naar de verschillende criminaliteitscijfers van het CPB en CBS kijken, blijken de jonge marokkaanse nederlanders veel sterker vertegenwoordigd te zijn. Het is een feit dat er verhoudingsgewijs meer allochtone zijn dan autochtone criminelen.
Toch mag dit niet leiden tot ongenuanceerde generalisaties, zoals ‘alle marokkanen zijn crimineel’. We moeten op zo’n moment over onze eigen emoties heen stappen en onze ratio laten spreken; ‘Heb ik ook goede ervaringen met marokkaanse nederlanders?’ of ‘Ondanks mijn gevoel mag ik geen complete bevolkingsgroepen generaliseren’ etc.
Juist de ontwikkelde nederlander moet kunnen relativeren en nuanceren! De geschiedenis heeft ons geleerd wat er kan gebeuren als we complete bevolkingsgroepen gaan aanspreken en selecteren op hun etniciteit (Juist hetgeen waar zijzelf niets aan kunnen doen!).
Ondanks alle vervelende ervaringen en de huidige sfeer in de samenleving moeten we op ons verstand vertrouwen en niet op onze gevoelens.